Laipni aicināti 31.janvārī 16:00 uz RAF 977E prezentāciju Rīgas Motormuzejā.
Latvijas amatnieku ražotās RAF -977 E „Latvija” atdzimšana
- „Neliela izmēra, manevrēt spējīgs un drošs – piemērots kā pilsētas videi, tā izbraukumiem uz laukiem;
- lieli logi, jumta lūka, ērti sēdekļi un temperatūras ziņā komforts kā ziemā tā vasarā;
- speciāls bagāžas nodalījums;
- gida sēdvieta aprīkota ar mikrofonu un radiouztvērēju,”
šīs, galvenās vērtības tika pieminētas bukletā, kurš pirms 50 gadiem reklamēja RAF-977E „Latvija”- pirmo sērijveidā ražoto tūristu mikroautobusu Padomju Savienībā.
Savā pirmajā dzīvē 1963.gadā ražotais „busiņš” kalpoja Valmieras slimnīcas vajadzībām, bet pēc norakstīšanas tā „darba mūžs” varēja beigties kādā no pārkausēšanas krāsnīm. Laimīgā kārtā mikroautobusu atrada un kā vērtīgu eksemplāru atzina Rīgas Motormuzeja darbinieki. Divus gadus norisinājās rūpīga auto restaurācija, lai 2013.gada 31.janvārī plkst.16:00 vecākais tūrisma un atpūtas mikroautobuss RAF -977 E „Latvija” ieņemtu savu goda vietu Rīgas Motormuzeja spēkratu vidū.
Mikroautobusa „Latvija” vēsture
20 gadsimta 50-tajos gados Eiropā parādījās mikroautobusi, piemēram „Bedford”, „Volkswagen” u.c. Arī PSRS saimniecībai tādi bija nepieciešami, tomēr attiecīgās institūcijas šādu uzdevumu ražotājiem neizvirzīja.
Iniciatīva nāca „no apakšas”. Rīgas Autobusu virsbūvju fabrikas (RAF) galvenais inženieris Laimonis Klēge, sapulcinājis entuziastu grupiņu, uzsāka mikroautobusa projektēšanu un tā prototipa izgatavošanu. Mikroautobusa konstrukcijā tika izmantoti agregāti no vieglā automobiļa „Volga” GAZ – 21. Par spīti tam, ka RAF-iešiem nebija līdzīga darba pieredzes, jau 1957.gadā pirmais mikroautobuss bija gatavs un izturēja sākotnējās pārbaudes. Pēc gada tika izgatavoti desmit mikroautobusi PSKP 21.kongresa delegātu vajadzībām, bet no 1959.gada sākās tā sērijveida ražošana.
1962.gadā paralēli pasažieru un sanitārajai versijai, nelielā sērijā sāka izgatavot tūrisma un atpūtas mikroautobusu RAF -977 E „Latvija”. Tam bija caurspīdīga, atbīdāma jumta lūka un paaugstinātas kvalitātes salona apdare. Salonā parādījās radioficēta vieta gidam.
Šodien varam tikai apbrīnot tā laika amatniekus, kuri, izmantojot roku darbu, spēja izgatavot sarežģītās virsbūves detaļas. Rūpnīcā nebija nevienas lieljaudas preses, ar kurām varētu formēt virsbūves paneļus. Jāatzīmē, ka tas bija vienīgais mikroautobuss, kas bija ražots bijušajā Padomju Savienībā un 1962. – 1964. gados tika saražoti vairāk nekā trīs simti tūristu RAF – 977E „Latvija”.
Tehniskie dati:
Motora tilpums | 2445 cm3 |
---|---|
Motora tips | 4 taktu, OHV |
Cilindru skaits | 4 |
Jauda | 70 ZS |
Pārnesumu kārba | 3 pakāpju |
Maksimālais ātrums | 110 km/h |
Masa | 1720 kg |
Daļēji nesoša virsbūve ar pastiprinātu pamatni | |
Vietu skaits | 9 + 1 |
Restauratori pateicas visiem auto entuziastiem, kuri palīdzēja ar informāciju, fotogrāfijām un retām rezerves detaļām. Īpaša pateicība tiek izteikta Staņislavam Mjagkovam par atrasto oriģinālā parauga mēraparātu paneli, kurš ražots Rīgas Autoelektroaparātu rūpnīcā, tieši RAF mikroautobusiem.
Rīgas Motormuzejs, S.Eizenšteina ielā 6, Rīgā
Muzeja darba laiks: plkst. 10:00 – 18:00
Tālrunis: 67025888
E-pasts: info@motormuzejs.lv
www.motormuzejs.lv